Szerepjátékok
Találd meg álmaid hivatását és legyél cukrász, orvos, asztalos, zöldség-gyümölcsös, bolti eladó, anyuka vagy háziasszony...
A mindennapos élethelyzeteket a gyerekek nagyon jól megfigyelik majd pedig szeretik leutánozni, lemásolni, amit hallanak, látnak tőlünk, felnőttektől. A kitalált történetek megmozgatják a kicsik fantáziáját, kreativitását. A szerepjáték lányok és fiúk számára egyaránt nagyon fontos.
A szerepjátékban a gyerekek egy saját világot teremthetnek, és ebben megélhetik azokat a tapasztalatokat, érzelmi benyomásokat, amelyek valamilyen hatással voltak rájuk. Eljátszhatják azokat a viselkedési mintákat, amelyeket később a valóságban is alkalmazni fognak, éppen ezért a társadalmi szabályok és normák tanulásának az egyik legfontosabb eszköze ez a fajta játék. A gyerekek itt sajátíthatják el azt, hogy az egyes szituációkban mit szabad tenniük, és mit nem.
A legkisebbek először a bábozás során találkoznak a szerepjátékkal. Népszerűek a babák és bababútorok, babaházak és kiegészítők, hiszen segítenek a családi szerepek mintázásában. A foglalkozások kellékei a felnőttektől ellesett mozdulatok, szokások megformálásában is segít, míg a lovagi fajátékokkal egy képzeletbeli mese hőseivé válhatnak. A játékkonyha és háztartás eszközei mind az otthon látottak utánzására ad lehetőséget.
A szerepjátékoknak egyfajta öngyógyító hatásuk is van. A gyerekeknek lehetőséget ad arra, hogy olyan szerepekben is kipróbálhassák magukat játék közben, amiket a valóságban nem mernének megtenni. Emellett pedig teret ad arra is, hogy a sérelmeket, újra és újra feldolgozhassák. Életkorukból adódóan nem tudják minden esetben szavakba önteni félelmeiket, bánatukat, örömüket, így a játék remek lehetőség arra, hogy „kijátszhassák” magukból ezeket az érzéseket, érzelmeket.
Bármilyen meglepő, szerepjátékozni egyedül is lehet. Babákkal, figurákkal, is lehet játszani iskolásat, anyukásat, doktorosat… Ha társaságban játsszák, akkor viszont már komoly szocializációs tevékenység zajlik.
Mindkét esetben fejlődnek a szociális kapcsolatok, együttműködési készségek, kommunikáció, kreativitás.
A szerepjáték közben a gyerekek meglepően ügyesen alkalmazzák azokat a szavakat, kifejezéseket, amelyeket a felnőttektől hallottak hasonló szituációkban és örömmel használnak olyan tárgyakat, amiket a felnőttek. Gond nélkül tud a távirányító telefonná változni, a tölcsér orvosi eszközzé.
A gyerekek sokat tanulnak egymástól a szerepjátékokban, de a felnőttek részvétele olyan plusz elemeket vihetnek a történeteikbe, amelyekre ők nem gondoltak volna, amiket egymástól nem leshettek volna el. Emiatt is fontos sokszor együtt játszani velük.
Érdemes odafigyelni arra, amikor a gyermek szerepjátékba mélyed. Értékes visszajelzéseket kaphatunk a gyermek emlékezetéről, fantáziájáról vagy beszédének fejlettségéről is. Értékes információt szerezhetünk arról, hogy milyennek látja Ő saját magát, miként, milyen pozícióba helyezi saját személyiségét.
Betekintést nyerhetünk a saját kis világába és megtudhatjuk azt is, mi az, ami legfőképpen foglalkoztatja épp Őt, milyen örömökkel, nehézségekkel küzd a mindennapokban.
A gyermekek a játék során ismerik meg a világot és tanulják meg annak működését.
A szerepjátékokat nem lehet jól vagy rosszul játszani. Nincsenek korlátok, nem kötjük őket szükséges minimum vagy maximum létszámhoz. Nem verseny, nincsenek vesztesek! Csak győztesek vannak, hiszen minden alkalom lehetőség arra, hogy újraéljük a történéseket, külső szemmel is rálássunk azokra a helyzetekre, amiknek sokszor gyermekünk a főszereplői.